29/03/24

Al- Attiyah aan de leiding. Colsoul verliest tijd bij openen piste.

Al- Attiyah aan de leiding. Colsoul verliest tijd bij openen piste.

Halfweg de Hail Baja, de voorlaatste wedstrijd van de wereldbeker cross-country bajas, rijdt Nasser-Al Attiyah (Toyota Hilux) aan de leiding. De Qatarees heeft 2:50 voorsprong op eerste achtervolger Carlos Sainz (Mini John Cooper Works Buggy). De Fransman Stéphane Peterhansel (Mini John Cooper works buggy) volgt als derde op 6:10. Bernhard Ten Brinke en Tom Colsoul (Toyota Hilux) volgen als zesde op iets meer dan 20 minuten. Mathieu Serradori en Fabian Lurquin (Century) verloren door slechte benzine meer dan een half uur.

De Hail Baja is een nieuwe wedstrijd op de kalender. Het is meteen ook de laatste voorbereiding op de Dakar die op 2 januari met een proloog in Jeddah van start gaat. Nasser Al-Attiyah toonde vandaag dat hij klaar is voor het grote werk. In zijn zog volgden Carlos Sainz en Stéphane Peterhansel.  Ten Brinke – Colsoul verloren aanzienlijk veel tijd toen ze als eerste de baan op moesten. Het duo is zesde op 20:26 van Al-Attiyah en op 6:45 van titelrivaal Vasilyev.  Matthieu Serradori en Luikenaar Fabian Lurquin konden vandaag niet voluit gaan omdat ze deze ochtend verkeerde brandstof tankten.  Het duo verloor 35 min. Een gelijkaardig probleem overkwam Przygonski (Toyota Hilux). De teamgenoot van Colsoul verloor na het tanken van slechte brandstof bijna anderhalf uur.

Tom Colsoul zit al volledig in Dakar-modus. De focus om de komende weken te presteren is er nu al. “Dat hoort ook zo te zijn. In eerste instantie zijn we hier om de Dakar voor te bereiden. In tweede instantie om de wereldbeker proberen te winnen. In 2018 lukte me dit al. Het doel is om die prestatie dit jaar te herhalen. Het tijdverlies van vandaag is niet dramatisch. Omdat we in de wereldbeker aan de leiding staan moesten we als eerste de woestijn in. Omdat de motorrijders de eerste 80 km een andere piste namen moesten wij dus écht de lijnen uitzetten. We hebben hier nooit gereden en verloren aanzienlijk was tijd. Na 50 km koos ik een verkeerde piste en liet ik daar enkele minuten liggen. Morgen starten we in een zetel en kunnen we jacht maken op Vasilyev. De dingen die we vandaag geleerd hebben nemen we mee naar morgen, volgende week en de Dakar. Neen, onze kansen op eindwinst in de wereldbeker zijn na vandaag zeker nog niet verkeken.”

Voor Matthieu Serradori en Fabian Lurquin was dit een dag om snel te vergeten. “In tegenstelling tot de Dakar, waar het tanken strikt gereglementeerd is en er op dat vlak weinig tot niets kan mislopen moet je hier gewoon zoals iedereen naar het tankstation.  Het risico bestaat dat je dan de verkeerde benzine krijgt. En ja, dat voor ons het geval. We tankten benzine met een octaangehalte van 95 ipv 98. De godganse dag heeft de motor gehaperd. We hopen dat we het tegen morgen opgelost krijgen. Een resultaat is voor ons hier bijkomstig. Alles staat in het teken van de het grote doel in januari, de Dakar.” 

Guillaume de Mevius en Martijn Wydaeghe (Can Am) eindigden vandaag als 17e.

Copyright De Broodplank - Belga
Foto vrij van rechten met dank aan Overdrive Racing


Ontdek