29/03/24

Etappe 2 - een overzicht van de Belgen

Etappe 2 - een overzicht van de Belgen

De tweede etappe bracht de karavaan van Bisha richting Wadi-Ad Dawasir. Het werd opnieuw een etappe vol verrassingen. Hier volgt een overzicht van de prestaties van de Belgen.

Bij de wagens ging de etappezege naar Al-Attiyah die in de stand opschuift naar de derde plaats. Peterhansel neemt de leiding over van Sainz en ... Matthieu Serradori en Fabian Lurquin, die blijven constant én goed presteren. “Het was een pittige rit met vooral op het einde, eigenlijk helemaal onverwacht, enkele grote en vooral mulle duinen. Matthieu pakte het zeer intelligent aan. Hij speelde met de bandendruk, nam zijn tijd om de duinen te nemen en wanneer het niet van de eerste keer lukte maakte hij rechtsomkeer om het opnieuw te proberen. Ook op vlak van navigatie hebben we het veilig gespeeld. Wanneer we niet zeker waren van ons stuk begonnen we opnieuw. Een voorzichtige aanpak die uiteindelijk geloond heeft. In de stand zijn we vierde na de grote drie die te snel en op regelmaat niet te kloppen zijn. Enkel wanneer ze in de fout zouden gaan, en wij dat niet doen, zouden we kunnen profiteren”, zegt Fabian Lurquin.

Tom Colsoul en Bernhard Ten Brinke eindigden vandaag netjes in de top 10. In de stand zijn ze opgeschoven naar de 9e plaats. 

De rit van vandaag werd door wedstrijdleider David Castera aangekondigd als een allesomvattende rit. “En dat werd het ook. Ook al was het voor ons niet de perfecte rit, ik heb er enorm van genoten”, zegt Tom Colsoul. “Duinen, zand, snelle pistes en navigatie. Dat alles mag ik wel. Na de rampdag van gisteren was dit een flinke opsteker. We vertrokken als 20e en staan in de stand nu 9e. Normaal gezien heb je daar een dag of 3 voor nodig in de Dakar, wij deden het op 1 dag. Ook al ging het niet altijd even vlot. We zijn één keer lek gereden, zijn één keer vast komen te zitten en één keer heb ik een foutje gemaakt bij het navigeren. En toch eindigen we als 10e. De verloren tijd, die win je nooit terug. Maar in vergelijking met gisteren ben ik nu toch iets optimistischer. We staan opnieuw in de top 10 en kunnen ons vizier weer richten top 5, al zijn we daar lang nog niet.” 

De derde etappe wordt een rondje Wadi Ad-Dawasir. Een trip van 630 km waarvan 403 km klassementsrit. “Op die manier hoeft het team zich morgen niet te verplaatsen en kunnen de mecaniciens wat uitrusten. Morgen gaan we het ‘empty quarter’ in. Dat is een stuk woestijn waar letterlijk geen fluit te zien is. Zo ver als het oog reikt is het een zandvlakte met hier en daar een dun. Laat ons hopen dat we de positieve trend kunnen doorzetten”, besluit Tom Colsoul.

Alexandre Leroy moest net als gisteren onderweg aan zijn Century sleutelen. Na twee dagen staat hij op de 53e plaats. “Na onze prestatie van gisteren hadden we niet de beste startpositie. Toch slaagden we erin om meteen een goed ritme te vinden waarna we konden opschuiven. Het ging goed tot de wagen na het nemen van een duin om de neus terechtkwam waardoor de radiator beschadigd raakte. Met de dingen die we aan boord hadden hebben we een noodherstelling uitgevoerd. Na goed anderhalf uur en met een gelijmde radiator vertrokken we vol goede moed. Het werd nog een leerrijke etappe met moeilijke navigatie. Maar goed, de Dakar duurt nog even. De wagen is nu in het bivak waar hij startklaar gemaakt wordt voor de rit van morgen. Dat wordt opnieuw een boeiende en leerrijke dag.”

Bij de motoren greep Honda opnieuw de macht met een ritzege voor de Spanjaard Barreda Bort die ook de nieuwe leider wordt. Titelverdediger Brabec krabbelde opnieuw recht na zijn slechte dag van gisteren. Toby Price kreeg vandaag op zijn beurt een flinke tik om de oren.  En Walter Roelants, die kan intussen terugblikken op zijn eerste duinenetappe. Vandaag eindigde hij als 81e, in de stand is hij 78e. 

“Het was een ongelofelijk zware etappe”, puft Walter Roelants na. “Het was precies alsof ik deelnam aan spel zonder grenzen. Klimmen, vallen, opstaan, uitgraven. Dat enkele keren na elkaar. Ik het begin was ik een beetje overhaast, nadien ben ik rustiger geworden en ging het een pak beter. Het rijden en navigeren viel goed mee. Net als gisteren heb ik alle waypoints gevonden. De duinen waren toch wel moeilijk. Dat was ook de teneur onder de collega’s. Fysiek was er geen probleem.”

Bij één van de valpartijen ging de airbagvest van Roelants af. “Toen ik een duin nam kwam ik ten val. Ik vloog door de lucht en net toen ging mijn airbag af. Eén minuut later was alles opnieuw normaal en kon ik verder rijden. Die vest gaf mij een ongelofelijk veilig gevoel.”

Bij de vrachtwagens was de Rus Sotnikov net als gisteren de snelste. Na twee ritten heeft hij al ruim een kwartier voorsprong op zijn eerste achtervolger.  

Pascal De Baar, Stefan Slootjes en Jan Van der Vaet eindigden vandaag als 13e en staan in de stand op eenzelfde plaats.  "Na onze mindere dag van gisteren ging het vandaag beter.  De etappe van 457 km was best moeilijk. Onderweg hebben we heel was miserie gezien en zijn we andere rijders te hulp geschoten. Erik Van Loon lag op zijn kant in de duinen. We zijn gestopt om hem terug op zijn wielen te trekken” zegt Jan Van der Vaet. Halfweg de etappe kwam het trio zelf in de problemen toen een grote tak de voorruit net niet aan diggelen sloeg. “De voorruit is gebarsten en aan mijn kant zit er een gat in de voorruit. Daardoor heb ik bijna 200 km blind moeten navigeren. Gelukkig heb ik met Pascal De Baar een ervaren rijder die het parcours goed kan lezen. De volgende dagen is het de bedoeling om elke dag een plaatsje op te schuiven zodat we tegen het einde van de week weer tussen de mensen staan.”  

Copyright tekst De Broodplank / Belga
Foto's met dank aan de Belgische deelnemers


Ontdek