05/07/20

Het is wachten op kalendervoorstel WK-rally

Het is wachten op kalendervoorstel WK-rally

De Belgische autosportwereld keek vrijdag reikhalzend uit naar de beslissing van de wereld-motorsportraad over de nieuwe kalender van het WK-rally. Maar een beslissing kwam er niet om de eenvoudige reden dat de promotor … geen voorstel tot kalender indiende. De oorzaak van het uitblijven van een kalender zou wel eens kunnen zijn dat die promotor nog met geen enkele organisatie en/of stad een akkoord heeft om daadwerkelijk een WK-rally te organiseren.

De reden waarom er geen nieuw kalendervoorstel werd ingediend heeft meer dan waarschijnlijk te maken met enkele moeilijkheden met rally’s die nu nog op de kalender staan. De rally van Turkije, die gepland is voor eind september, zou meer dan één maand na het  Zo is er de rally van Turkije gepland voor eind september. Bij het verstrijken van de deadline zijn de nodige officiële documentatie nog steeds niet hebben ingediend bij de promotor. Nochtans verplicht het reglement een organisator om 4 maanden voor de organisatie dat te doen. De rally van Duitsland, gepland voor half oktober, heeft dan mogelijk weer een ander probleem nu bondskanselier Angela Merkel eerder deze week aankondigde dat grote evenementen tot eind oktober verboden zijn in Duitsland. De rally van Duitsland kan aanzien worden als een groot evenement.

Maar dé  belangrijkste reden waarom er vrijdag geen voorstel werd ingediend heeft wellicht te maken met het feit dat Olivier Ciesla, managing director van het WRC, nog geen akkoord heeft met de kandidaat organisatoren zoals de rally’s van Estland en Ypres. Zonder akkoord kan er ook geen sprake zijn van een nieuwe kalender. Met een uitstel tot eind juni koopt Olivier Ciesla tijd om het contract met de kandidaat organisatoren verder te bespreken en af te ronden.

De FIA, de wereld automobielsportfederatie, wil ook geen enkel risico nemen met het oog op het toekennen van de wereldtitel. Het reglement zegt dat daarvoor de helft van het aantal geplande rally’s (14) moet gereden worden. Met de Monte Carlo, de rally’s van Zweden en Mexico zijn er drie rally’s gereden. Er moeten dus nog minstens vier rally’s georganiseerd worden om een wereldkampioen te hebben. Van de geplande resterende rally’s werd eerder de rally van Wales al geannuleerd en is er onzekerheid rond de rally’s van Turkije en Duitsland. Blijft enkel nog over de rally van Japan. De FIA wil bijgevolg werk maken van een kalender van 7 rally’s zodat er, bij een eventuele afgelasting van enkele rally’s er toch nog genoeg wedstrijden overblijven om te kunnen spreken van een volwaardig WK.

Nadat enkele weken geleden de FIA, de wereld automobielsportfederatie, contact opnam met de organisator van de Ypres rally betreffende de mogelijkheden om in oktober van dit jaar een manche van het WRC te organiseren, bevestigde die organisator eerder deze week de interesse. De Rally van Ypres zou de eerste Belgische rally zijn die het schopt tot het hoogste niveau, het WK-rally.

Copyright De Broodplank / BELGA
Foto met dank aan Jobfixers Belgian Rally Championship

 


Ontdek