20/04/24

De Belgen in de Monte Carlo

De Belgen in de Monte Carlo

Behalve Thierry Neuville spraken we ook nog andere Belgen die straks aan de start komen van de Monte Carlo, de openingswedstrijd van het WK-Rally 2021. Een samenvatting van de gesprekken.

De Cecco: ik realiseer hier mijn tweede droom

Gisteren vierde De Cecco zijn 36e verjaardag. Morgen neemt hij deel aan zijn tweede WK-rally.“In Monza realiseerde ik mijn droom om ooit deel te nemen aan een WK-rally”, zegt De Cecco. “Deze week realiseer ik mijn tweede droom: deelnemen aan de Monte Carlo. Dit moet toch voor iedere rallyrijder zo zijn? Sinds ik een klein jongetje was droom ik van deze wedstrijd. Vandaag word ik 36 en overmorgen staan we aan de start. Eigenlijk is het moeilijk te vatten, maar ik vind het top. In Monza wilden we finishen. We slaagden in ons opzet en we behaalden bovendien een goed resultaat. In de Monte Carlo is finishen ook ons doel, al is deze wedstrijd zo anders. Je mag hier niet vanaf de eerste meters aanvallen, de juiste bandenkeuze maken is moeilijk en je moet valstrikken zien te vermijden. Als je in dit alles slaagt dan zit je sowieso al goed. Omdat ik in Monza al op sneeuw reed zijn we met die afstelling beginnen testen en hebben we de wagen een beetje verfijnd. Op maandag verkenden we de ritten van zondag. Eén rit lag er kurkdroog bij terwijl er bij de andere overal ijsplekken waren. Het wordt een hele klus deze Monte Carlo”, besluit De Cecco.

Cherain laat zich bij WK-debuut omringen door ervaren mensen

Cherain debuteert op zijn 37e in het WK. “Ik heb heel veel zin in deze wedstrijd en heb me door ervaren mensen laten omringen”, zegt Cherain. “Met Stéphane Prevot heb ik een ervaren co-piloot naast me zitten en met Lionel Hansen kan ik beroep doen op een ervaren ingenieur. In het verleden heb ik wel eens deelgenomen aan een rally van het IRC, maar het WK is nieuw voor mij. Iedereen is hier om mij te helpen. Ik kijk er enorm naar uit want dit wordt naar het schijnt een échte Monte Carlo. Als je naar de Monte Carlo komt ben je sowieso gemotiveerd. Wie mij kent weet dat ik altijd wil winnen, maar ik moet eerlijk zijn met mezelf: ik heb hier nog nooit gereden. Ik kom niet om te winnen, maar hoop wel op een goed resultaat. Als ik daar een cijfer op moet kleven hoop ik zondag in de top 5 in WRC3 te staan. Maar, het is een lange en moeilijke rally. We hebben zaterdag goed en lang op een besneeuwd parcours getest. Dat verliep vrij vlot, al weet ik dat een test geen rally is. Maar het was een leerrijke dag. De uitdaging in deze wedstrijd ligt in het vinden van een compromis bij de bandenkeuze. We zullen in een situatie komen dat we spijkerbanden opleggen voor een besneeuwde rit, maar dat we met dezelfde banden ook een droge, sneeuwvrije rit moeten rijden. Daar wacht mij een grote uitdaging, al zal Stéphane Prevot mij daar met al zijn ervaring wel in kunnen bijstaan”, besluit Cédric Cherain.

Pieter Tsjoen start als co-piloot en teambaas

In 2018 stond het duo tweede in WRC2 tot ze na een slipper de radiator beschadigden en moesten opgeven. “Het is dan ook een heel moeilijke rally met heel veel valstrikken”, zegt Pieter Tsjoen. “Uithouding is hier belangrijker dan pure snelheid. Wie foutloos blijft, niet lek rijdt en de juiste bandenkeuze maakt komt een heel eind. Het kondigt zich heel moeilijk aan en er wordt veel regen verwacht, in de bergen is dat dus sneeuw. Komt daar nog eens bovenop dat gezien de strenge maatregelen en de vroege avondklok we ’s ochtends heel vroeg van start gaan. Het zal dan nog stevig vriezen en het is dan nog duister. We gaan met de nodige omzichtigheid starten om een goed resultaat te bekomen. Er komen ruim 40 R5 wagens aan de start. Bij de eerste 10 eindigen zou leuk zijn.”

PTR brengt behalve de VW Polo van Abbring – Tsjoen ook nog twee Renault Clio’s aan de start voor Tim Van Parijs met naast zich Kurt Heyndrickx en voor Jochem Claerhout en Benoit Verlinden.

Renaud Jamoul: een seizoen op twee snelheden

“De voorbije jaren hebben we telkens progressie gemaakt waardoor we nu zijn uitgekomen in een seizoen met twee snelheden en twee doelen”, zegt Adrien Fourmaux. “In WRC2 wordt van ons verwacht dat we meedoen voor de zege en de titel. Later op het seizoen, wanneer we in een WRC rijden, wordt verwacht dat we ervaring opdoen met het oog op volgend jaar. Die twee samen maakt het soms complex, maar het is wel een mooie uitdaging. Twee jaar geleden maakten we een veilige bandenkeuze en was het doel ervaring opdoen en finishen. Vorig jaar durfden we al een iets gewaagdere keuze te maken met als gevolg dat we enkele goede tijden lieten opteken. Dit jaar moeten we in de Monte-Carlo flink aan de bak en zullen we bij het maken van de bandenkeuze al eens risico’s moeten nemen. De Monte Carlo van dit jaar is veel compacter in vergelijking met de vorige jaren, maar is ook veel moeilijker. We hebben gisteren de ritten van zondag verkend. Ze zijn behalve totaal verschillende qua omstandigheden ook bijzonder moeilijk. Vandaag en morgen ontdekken we de andere ritten. De komende dagen gaat het nog meer vriezen en wordt er heel veel sneeuw verwacht. Deze Monte Carlo wordt een heel speciale”, besluit Renaud Jamoul.

Copyright Belga / De Broodplank
Foto: archief HM-Sport / Rally di Monza


Ontdek