04/03/21

Gesprek met Andrea Adamo

Gesprek met Andrea Adamo

In aanloop van de Monte Carlo hadden we op woensdag een gesprek met Andrea Adamo, teammanager van Hyundai Motorsport. Behalve over de Monte Carlo en het laatste WK met de 'oude' WRC's keek hij ook naar de toekomst die op dit moment onzeker is. Over de breuk tussen Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul had de flamboyante Italiaan geen mening.

“We beginnen het seizoen onder dezelfde omstandigheden zoals we het vorige hebben afgesloten. De gezondheidscrisis is nog steeds aanwezig. Ik vind het wel belangrijk dat we hier kunnen rijden. Een afgelasting zou een slechte zaak geweest zijn voor het moreel van de mensen die betrokken zijn bij deze sport. Hier rijden vind ik ook een belangrijk sein naar de andere motorsporten. Op logistiek vlak wordt het een moeilijke rally met een aparte aanpak, met ritten die heel vroeg in de ochtend van start gaan. Maar kijk, we zijn hier om te werken. En eerlijk, ik heb in mijn leven al slechtere jobs gedaan”, zegt Andrea Adamo, teammanager van Hyundai Motorsport.

De vraag of een derde opeenvolgende wereldtitel bij de constructeurs en een eerste bij de rijders het doel is wordt beantwoord met een typisch Andrea Adamo antwoord. “Moet ik die vraag beantwoorden? Ik denk niet dat Hyundai ons het budget geeft om 12 keer per jaar op verschillende locaties waar rally’s georganiseerd worden op vakantie te gaan en te genieten van de mooie dingen des levens.”

De Monte Carlo 2021 wordt de kortste editie ooit. “Het mag dan wel de kortste zijn, de intensiteit zal er zijn en met nog minder kilometers zal de spanning ook hoger zijn. Het regent, het dooit, er is ijs en sneeuw. Dit is de Monte Carlo. Het is belangrijk dat je de juiste bandenkeuze maakt. Door een foutenbandenkeuze heb ik in het verleden, onder andere toen ik nog voor Lancia werkte, twee keer de Monte Carlo verloren. Ik herinner me ook dat Bouffier in 2011 één keer de juiste bandenkeuze maakte en de rally won. François Delecour heeft dat ook ooit gedaan. Dit wordt een korte rally, maar ook een rally met veel emotie waardoor we het seizoen op een goede manier kunnen aanvatten”.

Over de breuk tussen Thierry Neuville en zijn voormalig co-piloot Nicolas Gilsoul spreekt Andrea Adamo zich niet uit. Adamo doet dat ook niet over de nieuwe co-piloot Martijn Wydaeghe. “Ik heb geen mening over die breuk. Wanneer er zich in een huwelijk problemen voordoen moet je je daar ook niet mee moeien. Wat Martijn betreft: in het leven heeft alles zijn voor- en nadelen. We zien wel.”

Andrea Adamo is een teammanager die altijd het hart op de tong heeft en vrij duidelijk is in zijn antwoorden. “Ik weet niet of we volgend jaar aan de start van het WK staan. Het hangt af van wat mijn baas in Zuid-Korea mij zal beslissen. Op dit moment zijn we ook nog niet bezig met de bouw en ontwikkeling van de nieuwe wagen. Sommige dingen in het leven moet je accepteren zoals ze zich aandienen”, zegt Andrea Adamo.  

Als Hyundai volgend jaar wil deelnemen aan het WK en competitief zijn dan moet er voor een bepaalde datum de eerste stap in de bouw en ontwikkeling gezet worden. “Ik stel me daar geen vragen bij. Ik heb begrip voor de wereldwijde economische crisis”, zegt Andrea Adamo. “Het is nu niet het moment om druk te gaan zetten bij mijn baas in Zuid-Korea. Ik denk dat hij op dit moment sowieso al veel druk krijgt en zich met heel veel zaken moet bezighouden. Hij heeft dan ook geen nood aan een kleine Italiaan die naar Duitsland getrokken is die hem dan vraagt wat hij moet doen. De situatie is duidelijk. Alle vragen zijn gesteld en nu is het aan de grote baas om te beslissen wat hij volgend jaar zal doen.  Nadien is het opnieuw aan mij om hem te gaan ambeteren met de situatie die zich op dat moment voordoet. Dat is duidelijk. Hyundai is een wereldspeler die heel veel dingen doet. Autosport is één onderdeel van wat ze doen. De wereldwijde situatie, de powerbanks, de verdere ontwikkeling van elektrische en hybride wagens … je weet niet hoe alles verder zal evolueren. Er moeten nu veel zakelijke beslissingen genomen worden die belangrijker zijn dan alleen maar autosport dat slechts één onderdeel van de groep is. Over een bepaalde deadline wanneer ik iets zou willen weten kan ik niets zeggen. Elke uitspraak die ik daarover zou doen is onzin. En ik wil geen onzin verkopen. Ik moet mijn merk beschermen net zozeer Hyundai dat tijdens de pandemie ook gedaan heeft voor haar groep.

Copyright tekst Belga / De Broodplank
Foto: Hyundai Motorsport

 

 


Ontdek