07/10/22

FAN2.BE, de brug tussen de sport en de adverteerder

FAN2.BE, de brug tussen de sport en de adverteerder

Na een intensieve voorbereiding gaat vandaag, 10 maart, het nieuwe online platform FAN2.be van start. Het nieuwe platform wil de brug vormen tussen adverteerders enerzijds en sportclubs, sporters en federaties anderzijds. Het unieke van het platform is dat het sportcommunicatie transformeert van een kostenpost naar een money maker doordat 30 % van de advertentie-opbrengsten terugvloeien naar de verenigingen met een fanpagina. Het nieuwe platform opereert vanuit de Corda Campus in Hasselt en start meteen met een hoog aantal fanpagina’s; voor de initiatiefnemers Willo Claerhout en Laszlo Paulusz het ultieme bewijs dat de sportwereld klaar is voor FAN2.be. Het nieuwe platform is ontwikkeld door Blue Panda (front-end) en Infanion (back-end) met een capaciteit van 1.000.000 bezoekers per dag, meteen het objectief voor middellange termijn. “Best ambitieuze maar absoluut realistische doestellingen”, dixit Willo en Laszlo.

Content en de loyauteit van de fans zijn onze USP’s

De sportbeleving en het succes van een club staat of valt met de populariteit en de loyauteit van de fans. Dit axioma geldt zowel voor topclubs zoals Club Brugge en RSC Anderlecht als voor FC Zwaluw Vechmaal of de korfbalclub Voorwaarts Edegem. De populariteit en de commerciële mogelijkheden van de topclubs zijn voor iedereen evident. Kleinere clubs hebben uiteraard een kleinere maar wel zeer trouwe fanbasis die het nieuws van hun club en de jeugdwerking op de voet volgen. Zowel bij de grote als de kleine clubs, bij de grote sportbonden als bij de kleinere federaties ligt de content dus voor het oprapen. Het is de doelstelling van FAN2.be om de brug te vormen tussen de sport, de fans en de adverteerders die heel gericht hun doelgroep willen benaderen. “Vlaamse KMO’s spenderen gemiddeld zo’n 1.500 euro per maand aan Google, geld dat regelrecht richting Silicon Valley gaat. Met FAN2.be willen we een gedeelte van dit budget recupereren door de adverteerder value for money te geven en de sportclubs te vergoeden voor hun content. Om de visibiliteit te maximaliseren pushen we ieder FAN2.be bericht automatisch naar de social mediakanalen van de club, de sporter of de federatie, maar we zorgen er wel voor dat we de advertentie-inkomsten in eigen handen houden en zo terugvloeien naar de sport”, aldus CEO Willo Claerhout.

Een 1000-koppige redactie

De content wordt in de eerste plaats gecreëerd door de clubs zelf op hun eigen fanpagina maar ook door een heel leger freelancers. Herve Van de Weyer, opleidingshoofd Communicatiemanagement van de Hogeschool PXL, reageerde meteen enthousiast op het project en schakelt zijn studenten in om voor goede story’s te zorgen. Ook de AP hogeschool Antwerpen en de Artevelde hogeschool Gent hebben interesse om mee in het verhaal te stappen zodat FAN2.be van bij de start over een enthousiast correspondentennetwerk beschikt dat volledig Vlaanderen kan coveren. De ervaren sportjournalist Mark Vandereyt neemt de coördinatie van al dit jonge redactiegeweld op zich.

De internetzender Brents TV gaat live uitzendingen en samenvattingen maken van sportevenementen die geselecteerd worden door FAN2.be. Zij zullen de videobeleving verzorgen en wekelijks een sportprogramma online brengen. Hiervoor worden onder meer geavanceerde AI-camera’s ingezet die volledig autonoom events kunnen capteren.

Een vliegende start in samenwerking met Trooper

FAN2.be en Trooper delen een gemeenschappelijk ideaal: verenigen ondersteunen door op een no-nonsense manier voor extra financiële middelen te zorgen. Beide organisaties kunnen elkaar alleen maar versterken en gaan dan ook van meet af aan samenwerken. Elisabet Lamote, co-founder van Trooper, verwoordt het als volgt: “Onze Troopermissie is eigenlijk heel simpel: dromen van verenigingen realiseren. Wij geloven dat het verenigingsleven de maïzena van een samenleving is en daarom willen wij verengingen ondersteunen met extra financiële middelen. Wij doen dat via ons online shopplatform. Via trooper.be hebben we al meer dan 4 miljoen euro ingezameld voor meer dan 9.000 aangesloten verenigingen, goede doelen en sportclubs. Wij juichen elk initiatief toe dat het verenigingsleven wil ondersteunen om het te laten groeien en bloeien. Dus toen Willo en Laszlo me hun concept toelichtten, werd ik onmiddellijk enthousiast. Ik hoop dat ze via FAN2.be heel wat extra middelen kunnen inzamelen om sportclubs te helpen om hun werking nog beter te organiseren.”

Willo en Laszlo zijn beiden creatieve pioniers en succesvolle ondernemers. Als oprichters van initiatieven zoals Verstandig Bouwen, Livios, 4USports en Cosmos hebben ze bewezen een idee te kunnen omzetten in een goed functionerend bedrijf. Door hun gedreven inzet, hun kennis van de markt, hun uitgebreid adverteerdersnetwerk en hun connectie met de sport zijn ze vastbesloten om ook van FAN2.be een succesverhaal te maken.


Ontdek